case

Verjonging van het merk C&A

De case
Eén van de bekendste warenhuizen van Nederland lanceert een nieuwe zomercollectie. De slogan die C&A daarbij hanteert is ‘Summer is a state of mind. Oftewel: het zomergevoel maak je zelf. Aan Linden & Barbosa het verzoek om de collectie en dit gedachtegoed onder de aandacht te brengen van Nederland. Wat C&A vraagt is een PR-aanpak die aansluit bij de massamediale reclamecampagne en deze versterkt. Het bedrijf wil nieuwswaardige content creëren die laat zien dat het merk verrassend, fashionable en inspirerend is.

De aanpak
Voor het creëren van een online buzz rollen we een zogeheten young influencers-programma uit. De keuze valt op een collectief van vier creatieve influentials. Hun gemene deler? Een groot social bereik onder jongeren en een passie voor video, foto en mode. We voorzien ze van een Volkswagen-busje met een koffer vol C&A-items waarmee ze door heel Nederland reizen. Elke dag krijgen ze een Whats-appje met een uit te voeren opdracht. Het creëren van een ‘summer state of mind staat daarbij centraal. Op die manier laten de influentials zien dat je hiervoor niet afhankelijk bent van de locatie of het weer. Natuurlijk worden de opdrachten vastgelegd, via hellosummer14.nl en met de hashtags #hellosummer14 en #projectroadtrip. Zelf twitteren en bloggen de influentials er op los en ook via de eigen kanalen van C&A zijn hun avonturen te volgen.

Om het thema en de collectie tastbaar te maken organiseren we een persevenement voor modeminnend Nederland. Buiten regent het, maar in het hippe Amsterdamse Undercurrent komt het zomerse festivalgevoel helemaal tot leven. In samenwerking met styliste Jetteke van Lexmond laat C&A zien dat je met de juiste outfits een echt zomergevoel kan creëren, zelfs als de kalender laat zien dat nog niet zover is. De media is er bij en doet verslag. ’s Avonds zien de 700.000 kijkers van RTL Boulevard de zomercollectie van C&A op hun scherm voorbij komen. Klik hier voor de Social Media Press Release.

Ook vragen we bloggers om een C&A-uitdaging aan te gaan. Zij ontvangen een bijzondere vintage koffer met daarin key items uit de collectie. Op basis van de items uit de koffer activeren zij hun volgers en inspireren ze hen om in een zomerse stemming te komen. Maar hoe zit het eigenlijk met die ‘summer state of mind’ van de doelgroep? Om daar achter te komen doen we in aanloop naar de campagne onderzoek onder de lezeressen van Grazia. De resultaten daarvan verspreiden we onder relevante media en komen ook terug tijdens het persevent en in dit YouTube-filmpje.