case

Sikkens van B2B ook naar B2C

Sikkens-Communicatiestrategie.jpg

Foto bron: MIXonline

Voor de meeste professionele schilders in Nederland is Sikkens al jarenlang de nummer één verf vanwege de hoge kwaliteit van de producten. De professionele schilder koopt zijn verf bij de verfspeciaalzaak of het Sikkens service center. Sikkens wil de komende jaren flink groeien. Sikkens lanceert daarom een nieuw kant-en-klaar verfconcept en wordt zo voor het eerst verkrijgbaar bij de bekende Nederlandse bouwmarkten. Daarnaast wordt Sikkens in een nieuw jasje gestoken. Met een aangepast logo, frisse nieuwe kleuren en een duidelijker label met de productinformatie.

De vraag aan Linden & Barbosa: hoe communiceren we deze veranderingen richting de verschillende stakeholders vanuit een positieve insteek, die geen afbreuk doet aan het huidige imago van Sikkens?

De aanpak

Allereerst hebben we de verschillende stakeholders in kaart gebracht. Vervolgens hebben we een communicatiestrategie ontwikkeld, waarbij we werken vanuit een overkoepelende verhaallijn die aansluit op marktontwikkelingen, trends en de distributiestrategie. Deze verhaallijn is per stakeholder aangepast en de kernboodschappen zijn geïntegreerd. In een mediamatrix hebben we aangegeven, in welke vorm, via welke kanalen en op welk moment de boodschap bij de verschillende stakeholders wordt aangeboden. Denk aan een kick-off event voor eigen medewerkers, een uitgeschreven gespreksopbouw en presentatie voor het sales accountteam, persberichten, interviews met media tot social media posts voor de Sikkens kanalen. Ter ondersteuning zijn Q&A’s gemaakt, die geoefend zijn tijdens media- en salestrainingen. Tenslotte om mogelijke reputatieschade te voorkomen, is een risicoanalyse opgesteld op basis van kans en impact, met advies over het tussentijds bijstellen van de communicatiestrategie.