case

Introductie Nederlandse start-up


Dobbi_2.jpg

De case

Je kleding perfect schoon en binnen 48 uur retour. Met die belofte ging dobbi van start. De digitale was- en stomerijdienst is een intiatief van twee ondernemers uit de stomerijwereld. Ze koesteren grote ambities en hebben PostNL en Henkel aan boord als investeerders. PostNL stapt in als logistiek partner, terwijl Henkel de expertise rond de wasmiddelen levert. Met deze partners denkt dobbi, gestart in Amsterdam, nog hetzelfde jaar landelijk te kunnen uitrollen. Linden & Barbosa is als partner gevraagd om te adviseren in de communicatiestrategie en -executie.

De aanpak

Wij stelden voor om bij de introductie met communicatie volledig in te zetten op earned media voordat er betaalde kanalen bij zouden komen. Het verhaal van dobbi en de oprichters is uitermate interessant voor business media en vakmedia. We kozen voor een gerichte en persoonlijke benadering van media en influencers om het verhaal en de dienst te pitchen. Publicaties en posts van influencers moesten inwoners van Amsterdam in beweging zetten als eerste gebruik te maken van de nieuwe was- en stomerijdienst. Deze aanpak leverde niet alleen duizenden reacties op zoals onder het artikel op de site van RTL Nieuws, maar ook honderden app downloads en nog beter tientallen orders!

Na dit hoogtepunt is de campagne voortgezet met paid advertising online en offline via billboards. KPI’s worden eerder behaald dan verwacht, waardoor dobbi versneld kan uitbreiden naar andere steden. En nog maar vier maanden na de oprichting is dobbi bij The Global Best Practice Award Program 2018 in de categorie Retail Textile Cleaning uitgeroepen tot ‘beste stomerij van de wereld’.

Oprichters Ruben van Pelt en Maurits Tiethoff. “We werken uitsluitend met de allerbeste stomerijen van Nederland. Voor onze merk- en communicatiestrategie willen we ook met de beste bureaus werken. Wij kennen de kwaliteit van Linden & Barbosa en TBWA/Neboko uit het verleden. Samen vormen zij het juiste team om ons merk in de markt te zetten.”