nieuwsbericht

Top 5 belangrijkste trends voor ondernemers om te groeien

Foto_carla_christine.jpg

De ondernemer in het MKB weet dat de wereld sneller draait dan ooit en dat de dynamiek ongekend groot is. Maar ja, hoe past men zich aan? Hoe blijft een bedrijf relevant? Of, anders gezegd: hoe waarborgt de ondernemer de continuïteit van zijn eigen organisatie als het samenspel van buiten zo verandert? Hoe zorg je dat je als ondernemer geld kunt blijven verdienen?

Carla de Barros Barbosa en Christine van der Linden, Managing Partners van communicatieadviesbureau Linden & Barbosa hebben de zoektocht naar de antwoorden op die genoemde vragen, als onderdeel van hun core business gemaakt.

Top 5 belangrijkste trends, die ondernemers in de gaten moeten houden:

  1. Digitale transformatie
    “Dat organisaties ‘mee moeten’ in de digitale ontwikkelingen, zal niet onbekend zijn. De vraag is alleen hoe je je organisatie daar op aanpast. Als eerste zijn wij er van overtuigd dat je je medewerkers daar altijd bij moet betrekken. Dan gaat het dus over interne communicatie. Maar ook is de essentie van de boodschap naar de buitenwereld van belang; hoe zeg je waar je voor staat in die veranderende (digitale) wereld. En, hoe blijf je relevant?”
  2. Krapte op de arbeidsmarkt
    “De arbeidsmarkt kan bijna beschouwd worden als een waar ‘hoofdpijndossier’ voor veel ondernemers in het MKB. Merkcommunicatie is van grote invloed op de wijze waarop je nieuwe werknemers en talenten aan je weet te binden. Wij vinden het soms verrassend dat bedrijven in deze krapte op de arbeidsmarkt op dezelfde wijze blijven communiceren, want daar los je je probleem niet mee op.”
  3. Duurzaamheid
    “De samenleving – dus ook jouw klanten! – wil weten waar je voor staat. De maatschappij verwacht iets van je. Zeker op het vlak van duurzaamheid. De overheid stimuleert dat ook. En dus is het van belang om na te denken over hoe je je eigen bijdrage duidt en hoe je die integreert in je bedrijfsvoering.”
  4. Diversiteit
    “Gemengde – diverse! – teams functioneren beter. Iedereen weet dat eigenlijk wel. De vraag is echter op welke wijze je de diversiteit van je eigen organisatie onder de aandacht brengt en dat jouw organisatie en communicatie-uitingen een representatief beeld geven van hoe de samenleving in elkaar zit.”
  5. Gezondheidstrends
    “Het is geen overbodige luxe voor het MKB om aan de buitenwereld te vertellen hoe je je eigen medewerkers Fit & Healthy houdt. Zowel op het fysieke als op het mentale vlak. En hoe speelt jouw bedrijf met producten en diensten in op de verschillende gezondheidstrends? Het zijn verhalen die je kunt vertellen aan de markt om de beeldvorming rondom je organisatie compleet te maken. Maar bovenal: het is ook gewoon iets wat de markt wil weten.”

Volg het nieuws!

Christine adviseert ondernemers dan ook altijd het nieuws te volgen. “Ik snap dat een ondernemer het soms ook gewoon te druk heeft met de waan van de dag om vinger aan de pols te houden, maar door het nieuws bij te houden, kun je voor jouw bedrijf de maatschappelijke context beter duiden. Je begrijpt wat er in de wereld gaande is en daar kun je op inspelen met je marketing en communicatie. Je vergroot de basis van je organisatie. En, daarmee je continuïteit!”

Wilt u meer weten over dit onderwerp?
Dan bellen wij u.