Feedback

nieuwsbericht

Resultaten PR-campagne meetbaar en in taal marketeer

“PR bureaus slaan handen ineen rond accountability vraagstuk”
Voor PR-professionals is het steeds belangrijker om te laten zien waar onze activiteiten toe leiden. De doelen en resultaten bij een campagne gericht op agendasetting zijn heel anders dan bij een campagne om media-aandacht te vragen voor een nieuwe pindakaasmerk. We kennen inmiddels allemaal de ‘Barcelona Principles’. Hartstikke mooi. Maar helaas nog niet altijd bruikbaar voor onze marketingklanten. Daarom moeten we deze opdrachtgevers op een andere manier laten zien wat (letterlijk) onze toegevoegde waarde is. Wij denken een oplossing gevonden te hebben.

Dodelijke vraag
Iedere PR-professional kent de dodelijke vraag van de marketeer aan het einde van de geweldige presentatie om media-aandacht te verkrijgen. ”Wat levert het op?” of “Hoe weet ik dat ik met media-aandacht mijn doelgroep bereik?”. De PR-branche kwam met oplossingen als advertentiewaarde, al dan niet met een multiplier omdat redactionele aandacht toch meer waard is dan een advertentie. En dan vroeg de marketeer direct welke advertentietarieven we hanteerden. Vaak proberen we ook onze resultaten te koppelen aan de business doelen. Nobel en helemaal zoals het hoort. Zegt die marketeer direct; “maar dat komt toch niet alleen door de media-aandacht. “Kortom, we slaagden er simpelweg niet in antwoord te geven in de taal van de marketeer. En dat is jammer, want PR kan een enorme bijdrage leveren aan het realiseren van marketingcommunicatie doelen.

Wij keuren niet meer ons eigen vlees
Samen met twee andere PR-bureaus die veel marketingklanten bedienen, Bijl PR en Het PR Bureau bedacht Linden & Barbosa, een andere aanpak. Helemaal afgestemd op onze klanten die denken in doelgroepen, leeftijdscategorieën, bereikcijfers en in reële advertentiewaarden. We rapporteren over onze resultaten in de taal die de marketeer verstaat, begrijpt en waardeert. We kiezen voor de techniek die hij kent vanuit de advertentiewereld. En niet onbelangrijk; we keuren niet ons eigen vlees, maar laten de rapportage over aan een onafhankelijke partner. Deze geheel objectieve methode is ontwikkeld door mediabureau ZenithOptimedia met input van drie PR-bureaus: Bijl PR, Het PR Bureau en Linden & Barbosa.

PR Fact
Dit product heet PR Fact. Het komt er in het kort op neer dat ZenithOptimedia de off- en online PR-resultaten analyseert op basis van ‘zachte’ waarden zoals o.a. de vermelding van de kernboodschap(pen), het sentiment, branding en een citaat van de woordvoerder. Hier wordt een waardering aangehangen. Daarnaast krijgen de PR-resultaten een actuele mediawaarde, niet de advertentietarieven die voorheen standaard werden gebruikt, maar real-time tarieven. Beide uitkomsten leiden uiteindelijk tot de PR-waarde en precieze bereikcijfers per doelgroep die ZenithOptimedia verwerkt in een rapportage.

Branche breed
We hebben met drie bureaus gezamenlijk de handen ineen geslagen rond dit accountability vraagstuk. En tot nu toe is deze monitoring tool bij een handvol projecten toegepast. Met succes. Klanten begrijpen veel beter wat redactionele aandacht hen oplevert; ze ervaren dat je ook met marketing-PR de juiste doelgroepen met de juiste boodschap kunt bereiken. Doordat een onafhankelijke organisatie de analyse uitvoert, is de betrouwbaarheid vele malen groter. Wij zijn dus overtuigd. Maar moedigen ook andere PR-bureaus aan deze nieuwe tool te omarmen, zodat we samen kunnen werken aan één meetstandaard voor marketing PR binnen de hele branche.

---
Voor meer informatie: Linden & Barbosa 020 - 589 39 93.

Voor een kijkje achter de schermen bij Linden & Barbosa zie www.facebook.com/LindenBarbosa.nl