Feedback

nieuwsbericht

Nieuw publiek door communicatiestrategie 

Het Rotterdams Philharmonisch wil een groot nieuw publiek bereiken waarbij klassieke muziek aansluiting vindt en houdt bij de huidige tijd. Samen met Guy Caron, eerste artistiek leider van het Cirque du Soleil, en Josep Vicent, dirigent, is de voorstelling Julia ontwikkeld. Een geheel nieuwe vorm van entertainment. Het orkest vertelt een klassiek liefdesverhaal en laat symfonische muziek samenvloeien met dans, zang, luchtacrobatiek en andere live acts op topniveau. De locatie wordt Ahoy. Doelstelling is minimaal twee keer de stoelen van deze zaal te vullen.

Hoe gaan we dat doen? Hoe bereiken we de gewenste nieuwe doelgroep? En hoe brengen we onze boodschap over de bühne? Met deze vragen kwam het Rotterdams Philharmonisch bij Linden & Barbosa. Een probleem wat vraagt om een slimme communicatiestrategie.

We starten met een interactieve sessie onder leiding van Linden & Barbosa. De bedenker van het concept, marketeers en communicatieprofessionals van zowel het Rotterdams Philharmonisch als Linden & Barbosa gaan met elkaar in discussie. Samen bepalen we de positionering van de voorstelling, de merkpersoonlijkheid, de gewenste doelgroepen en de kernboodschap per doelgroep. Dit vormt het startpunt voor alle communicatie.

Vervolgens brengen we de benodigde content in kaart om de verschillende doelgroepen te bereiken. Zo moeten er persberichten komen over het nieuwe genre, aankondigingen van bekende medewerkers en successen. We hebben passende beelden nodig zoals trailers, foto’s van de show, het decor, het licht en portretfoto’s. En we hebben woordvoerders nodig, van bedenkers tot en met dansers en orkestleden. Op basis hiervan stellen we de mediamatrix samen: welke media gaan we benaderen, wanneer, met welke insteek en met welke middelen? Nu kunnen we heel gestructureerd te werk gaan en via owned, earned en paid kanalen de maximale exposure behalen voor Julia.

De voorbereidingen van de voorstelling zijn in volle gang. De eerste publicaties zijn verschenen. En hoe dichter op de uitvoering, hoe meer klinkende namen we kunnen noemen van mensen die meewerken. Zo is musicalacteur Stanley Burleson de verteller van het verhaal en gaat Carel Kraayenhof soleren in het bekende stuk Libertango van Astor Piazzolla.

Klik hier voor een kijkje achter de schermen.

Julia is op op vrijdag 12 en zaterdag 13 juni te zien in Ahoy.

Klik hier voor meer nieuws van Linden & Barbosa en de laatste editie van Onze complimenten aan.