nieuwsbericht

Lancering PlayStation game Horizon Zero Dawn een PR-succes

RTL_Boulevard.jpg

Op het hoogste niveau games ontwikkelen doet maar één studio in Nederland: Guerrilla Games. De afgelopen jaren hebben zij met man en macht gewerkt aan Horizon Zero Dawn, een gloednieuwe game die exclusief uitkomt op PlayStation 4. Het ontwikkelingsproces heeft zo’n zes jaar in beslag genomen, meer dan 250 mensen hebben er aan gewerkt en de productie heeft tientallen miljoenen gekost. Op één maart vond de wereldwijde lancering plaats, aan Linden & Barbosa de opdracht het groots te maken in Nederland.

Sinds de aankondiging in 2015 konden gamers niet wachten om met deze nieuwe titel aan de slag te gaan, terwijl het grote publiek nog onbekend is met deze game. Daar lag onze uitdaging: hoe krijgen wij de release van Horizon Zero Dawn onder de aandacht bij mainstream media, om zo de naamsbekendheid te vergroten?

Linden & Barbosa adviseerde Guerrilla Games neer te zetten als ‘Neerlands trots’ op het gebied van gaming en als hart van de creatieve industrie in Nederland. Met de beschikbaarheid van een lokale spreekbuis konden verschillende lokale media worden bediend. Uiteindelijk zijn we gekomen tot nieuwshaakjes variërend van ‘hard news’ tot ‘entertainment’.

De specialized media kregen mogelijkheden geboden om verhalen uit de studio te putten en de game te recenseren. Bij mainstream media lag de nadruk op de grootte van de productie, de lokale relevantie en de interessante woordvoerders. Een eerste stap om beide doelgroepen te bereiken werd gezet tijdens een evenement, wat plaatsvond bij Guerrilla Games in Amsterdam. Media kregen hier de mogelijkheid om voorafgaand aan de release Horizon Zero Dawn te ervaren en vertegenwoordigers van Guerrilla Games te interviewen. Gelijktijdig zijn wij gestart met verhaallijnen pitchen bij TV redacties. Zij bezochten de studio voor een exclusief kijkje in de keuken bij de grootste Nederlandse mediaproductie ooit.

Deze aanpak heeft zijn vruchten afgeworpen, Horizon Zero Dawn heeft de afgelopen weken het nieuws gedomineerd. Onder meer zijn het NOS journaal en RTL Boulevard bij Guerrilla Games langs geweest om items op te nemen. Kranten als De Volkskrant, Het Parool, De Telegraaf en NRC plaatsten uitgebreide achtergrondartikelen in de week van de release. Specialized media publiceerden interviews en recensies welke zeer goed werden ontvangen (gemiddeld een 8,9). Dankzij korte lijntjes tussen Sony PlayStation, Guerrilla Games en Linden & Barbosa, hebben wij alle mogelijkheden optimaal benut en zijn de gezamenlijke doelstellingen behaald.

Klik hier voor de video.