nieuwsbericht

Kan een DJ het imago van een zakenbank veranderen?

David_Solomon_1.JPG

Don’t stop thinking about tomorrow

‘Plaatjesdraaier gaat Goldman Sachs leiden’ en ‘DJ D-Sol gaat Goldman Sachs opschudden’ kopten Het Financieele Dagblad en De Telegraaf in juli. David Solomon (1962) is vanaf oktober dit jaar de nieuwe bestuursvoorzitter/CEO van Goldman Sachs. Solomon werkt sinds 1999 bij de bank met het hoofdkantoor in New York.

Goldman Sachs is een van de grootste banken ter wereld en is onder andere gespecialiseerd in het aanbieden van financiële diensten aan multinationals, overheden en enkele van de rijkste families ter wereld.

Solomon is naast zijn werk bij de bank Disc Jockey. Onder de naam DJ D-Sol draait hij regelmatig in clubs en op festivals in New York, Miami en de Bahama’s. Hij maakte dit jaar een remix van Fleetwood Mac’s “Don’t Stop” die te beluisteren is in Spotify’s “Happy Summer Beats”. Zijn remix is sinds juni ruim een miljoen keer gestreamed.

Zijn maandelijkse optredens als DJ leidde tot gefronste wenkbrauwen op Wall Street, waar elke uitspatting in de bestuurskamer kan leiden tot een imagocrisis en koersdaling. Toch doet de bank er niets aan om de DJ-activiteiten van haar hoogste baas uit het nieuws te houden. Sterker nog, op de website van de bank is een interview te zien met Solomon waarin hij een vraag over zijn passie beantwoordt en ook in een podcast van de bank komt de DJ aan het woord. Zijn motto luidt “Je moet andere interesses en passies hebben om jezelf verder te helpen in je professionele leven”.

Merkstrategie
Grote kans dat profilering van Solomon een bewuste keuze is. Het imago van zakenbanken heeft sinds de kredietcrisis een enorme deuk opgelopen. Tijdens de crisis kwam Goldman Sachs met enige regelmaat onder vuur te liggen in verband met fraude met herverpakte hypotheken (‘rommelhypotheken’).Op de strategieagenda van de bank zullen imagoverbetering en cultuurverandering hoog genoteerd staan. Solomon kan als hoogste baas een bepalende rol spelen in het herpositioneren van de klassieke bank. Zo kwam hij na de geslaagde beursnotering van een sport- en yogakledingbedrijf terug op kantoor in een trainingsbroek. Een schok voor de standaard in maatpak gehulde collega’s. Ook stuurt hij werknemers naar huis als ze te lang op kantoor zitten (in plaats van 90uur per week werken, vindt hij 70-75 uur meer dan genoeg).

CEO profilering
Maar helpt het naar buiten brengen van Solomon als DJ D-Sol het imago van de stoffige bankensector te verbeteren? Solomon dacht van niet was zijn antwoord in de podcast van de bank. Als onderdeel van de merkstrategie is CEO profilering een in te zetten middel. CEO’s kunnen met hun communicatie waarde toevoegen aan het bedrijf. De reputatie van de CEO kan positief afstralen op de reputatie van het merk of bedrijf. Aan de communicatiestrateeg de taak om de CEO op het juiste moment en met de juiste boodschap in te zetten. De bedrijfsreputatie bepaalt in welke mate de CEO op de voorgrond moet treden. De waarde van zijn reputatie in verhouding tot de bedrijfsreputatie geeft aan of de CEO moet bouwen, bewaken, aanvallen of verdedigen om met zijn imago optimaal waarde toe te voegen aan het bedrijf. Het lijkt erop dat Goldman Sachs heeft gekozen voor de ‘aanval strategie’. Een bedrijf met een lage reputatie en een CEO met een verhaal dat bijdraagt aan de gewenste positionering van de bank. Zodra de reputatie van de bank verbetert, kan de ideale ‘bewaker strategie’ gevolgd worden.

Reputatiematrix.

Goldman Sachs moet uitstralen dat ze het verleden achter zich laat en bouwt aan een nieuwe toekomst. Het kan haast geen toeval zijn dat DJ Sol juist Fleetwood Mac’s ‘Don’t Stop’ remixte.

Don’t stop thinking about tomorrow
Don’t stop, it’ll soon be here
It’ll be, better than before
Yesterday’s gone, yesterday’s gone


Wilt u meer weten over dit onderwerp?
Dan bellen wij u.