Feedback

nieuwsbericht

Een contentstrategie in drie stappen

Contentstrategie.jpg

Een contentstrategie in drie stappen

Alles wat je als organisatie of ondernemer gebruikt om je doelgroep te bereiken bevat tegenwoordig content. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven, social media posts of het publiceren van een blog op je website. Maar hoe creëer je relevante content? En welke kanalen, verhaallijnen en type content zijn het meest geschikt voor het bereiken van de gewenste doelgroep? Deze vragen werden onlangs door de Uitgeversgroep aan ons gesteld.

Bij Linden & Barbosa geloven we dat het DNA van een merk het vertrekpunt is bij het opstellen van een succesvolle contentstrategie. Aan de hand van de belangrijkste kernboodschappen en hetgeen waar een merk voor staat, creëer je content die relevant is voor jouw doelgroep. Om voor de Uitgeversgroep een contentstrategie te creëren die aansluit bij hun DNA én hun doelgroep, hebben wij drie stappen doorlopen:

  • 1. Contentanalyse
    • Welke content is er vanuit de organisatie beschikbaar en hoe kan deze (her)gebruikt worden op social media? Als contentleverancier voor modulair studiemateriaal, beschikt de Uitgeversgroep over tal van materiaal, waaronder video’s. Dit bestaande materiaal heeft een educatieve insteek, maar kan middels enkele aanpassingen geschikt gemaakt worden voor gebruik op social media.
    • Welke content is er elders beschikbaar en hoe kan de Uitgeversgroep hierop inhaken? Het internet is een eindeloze bron van interessante informatie, die jij als organisatie als haakje kunt gebruiken voor het creëren van eigen content. Voor de Uitgeversgroep is gezocht naar relevante trendrapporten, onderzoeksresultaten en momenten in het jaar, waarop zij kunnen inspelen richting hun doelgroep.
  • 2. Contentcreatie
    • Welke content kun je als organisatie zelf ontwikkelen om het DNA van jouw merk over te brengen? Aan de hand van de kernboodschappen van de Uitgeversgroep is content gecreëerd die past bij de organisatie én aansluit bij de informatiebehoefte van de doelgroep. Hierin is onderscheid gemaakt tussen content op product- en organisatieniveau.
  • 3. Contentmanagement
    • Welke content publiceren we op welk kanaal en op welk moment? Hoe meten we tussentijds de impact? De gecreëerde content is gebundeld in een overzichtelijk contentplan, waarin per kanaal is aangegeven wat er wanneer en waar gepubliceerd moet worden. Het contentplan biedt overzicht, inzicht en controle.

Na het analyseren en creëren van content voor de Uitgeversgroep gaan ze vanaf augustus 2019 aan de slag met het publiceren van content op Facebook en LinkedIn. Linden & Barbosa wenst ze veel succes.

Wil je meer weten over dit onderwerp?
Dan bellen wij jou.