Feedback

nieuwsbericht

Dit verhaal gaat over pensioenen

BeFrank-pensionado.jpg

Eh, wacht even. Nu niet meteen afhaken…

Dit verhaal gaat namelijk vooral over de manier waarop je communiceert over pensioenen. Een onderwerp waar veel mensen niet bijster veel interesse in tonen (en dan drukken we ons nog voorzichtig uit). BeFrank wil daar iets aan doen. Deze jonge, online pensioenuitvoerder heeft de missie om Nederlanders meer pensioenbewust te maken. Aan ons – Linden & Barbosa – de taak om daar een uitgekiende communicatiestrategie voor te ontwikkelen. Eén die de naamsbekendheid van het merk een positieve impuls geeft en leidt tot ‘thought leadership’, dat wil zeggen jezelf profileren als dé expert van een onderwerp. Voor Linden & Barbosa betekende dit een mooie en vooral ook uitdagende opdracht die we met beide handen hebben aangepakt.

Het merkpaspoort
Wat een tekening is voor de bouwer van een huis, is het merkpaspoort voor de communicatiestrategie. Het is je startpunt, je kunt niet zonder. Het merkpaspoort is in feite je merk op één A4’tje. Onder leiding van een facilitator hebben we tijdens een strategische sessie de markt, de belangrijkste stakeholders, de USP’s, de bewijsvoering, de merkpersoonlijkheid en de van-naar doelstellingen van BeFrank gedefinieerd. En daar bleef het niet bij. In deze fase van het proces is ook het terrein van ‘thought leadership’ afgebakend.

Van trendworkshop naar contentkalender
De volgende stap? Een trendworkshop. En ook nu was er sprake van co-creatie, waarbij de teams van BeFrank en Linden & Barbosa gedurende een dagdeel samen aan de slag zijn gegaan. Dat begon met een trendpresentatie door de communicatieprofessionals van Linden & Barbosa. Een overzicht van alle belangrijke, opmerkelijke en soms zelfs verborgen trends die van invloed kunnen zijn op de pensioenbranche. Trends hebben namelijk, zo weten we uit ervaring, per definitie de aandacht van journalisten. Wat volgde was een creatieve workshop. Het voornaamste doel: de ideeënbus helemaal vullen met toekomstige kansen en uitdagingen voor BeFrank. De gepresenteerde trends werden vervolgens gekoppeld aan de beste content uit de ideeënbus en de relevante data die BeFrank beschikbaar heeft. Denk hierbij aan verhalen van de werkvloer, successen en contactmomenten met klanten. Door die te verbinden aan trends verhoog je de kansen op media-aandacht.

Het kan zijn dat je externe content nodig hebt om de verhaallijn voldoende nieuwswaardig te krijgen. Dat kunnen bijvoorbeeld evenementen of introducties zijn of nieuw onderzoek. Gedurende de workshop vulden de communicatieprofessionals van Linden & Barbosa de verhaallijnen verder aan en ook een journalist dacht mee over nieuwswaardige invalshoeken. Dat allemaal bij elkaar opgeteld leidde aan het einde van de middag tot een mooi resultaat: voldoende relevante verhaallijnen om de contentkalender voor het hele jaar te vullen.

Storytelling
Hoe het verspreiden van een verhaal in de praktijk werkt? Laten we een voorbeeld geven. Tijdens de trendpresentatie aan BeFrank kwamen de gepensioneerden van nu (de babyboomers) en van de toekomst (generaties X en Y) ter sprake. Het huidige pensioenstelsel is totaal niet geschikt voor de generaties X en Y. Voor BeFrank een goed verhaal om te gaan verspreiden. Zij wil het pensioen nu eenmaal dichter bij mensen brengen. Met slimme online dienstverlening en door altijd helder te communiceren maakt BeFrank pensioen voor iedereen inzichtelijk en begrijpelijk. Bovendien heeft BeFrank een visie over hoe het pensioenstelsel beter ingericht kan worden.

In opdracht van BeFrank is een onderzoek uitgevoerd onder ruim 600 Nederlanders van 65 jaar en ouder. Wat blijkt? De Nederlandse pensionado’s van nu gaan maar wat graag op vakantie. Voor 36 procent is het zelfs één van de belangrijkste bezigheden sinds ze van hun oude dag genieten. Een kwart van hen gaat vaker dan voorheen, toen ze nog werkten. Des te belangrijk dat mensen die nu nog werken goed over hun pensioen nadenken. Wie straks na zijn pensioen ook nog op vakantie wil blijven gaan, zal daarvoor nu al iets opzij moeten leggen. Zo luidt het advies van BeFrank.

Juiste timing
Met de uitkomsten van het onderzoek hadden we voldoende bewijs in handen om het onderwerp te onderbouwen en het verhaal uit te dragen. Linden & Barbosa heeft de uitkomsten tot een persbericht verwerkt. Het verhaal is vervolgens bij verschillende media aangeboden. Over de timing was goed nagedacht. Dit verhaal is het meest relevant in de zomer wanneer de meeste Nederlanders op vakantie gaan en het onderwerp ‘vakantie’ hoog op de media agenda’s staat. Zowel het verhaal als het advies van BeFrank zijn te lezen op diverse management en HR sites, in reismedia maar ook in De Telegraaf en AvroBode.

Wil je meer weten over dit onderwerp?
Dan bellen wij jou.