Feedback

nieuwsbericht

De aantrekkingskracht van een opvallende koptekst

Krantenkoppen.jpg

Een pakkende koptekst is 1 van de 10 geboden voor het schrijven van een persbericht. Hoe beter een persbericht geschreven is, des te groter de kans dat de interesse van een journalist is gewekt. De kop is het eerste wat de journalist leest, als deze niet pakkend genoegd is gaat het persbericht de prullenmand in. Maar dat geldt natuurlijk ook viceversa. Als communicatieprofessionals en gretige afnemers van nieuws worden ook wij getriggerd door opvallende kopteksten. Welke 5 kopteksten hebben ons de afgelopen weken op de “lees verder” link doen klikken?

1.RTL4 laat mensen afwas doen bij bekende Nederlanders

http://www.nu.nl/media/4012760/rtl-4-laat-mensen-afwas-doen-bij-bekende-nederlanders.html

2.Man opgepakt verspreiden onjuiste overlijdensberichten

http://www.nu.nl/binnenland/4012624/man-opgepakt-verspreiden-onjuiste-overlijdensberichten.html

3.Stemfie of stemkus

http://www.telegraaf.nl/verkiezingen/ps2015/23818108/__Trend__stemfie_of_stemkus___.html

4.De trend is dood

http://www.telegraaf.nl/vrouw/vrouwblog/michoublog/23747963/__De_Trend_is_dood__.html

5.American Apparel wil geen instagram hoeren meer als campagnemodel

http://www.nu.nl/lifestyle/4018310/american-apparel-wil-geen-instagram-hoeren-meer-als-campagnemodel.html

Het scannen van kopteksten van kranten is het perfecte middel om het eigen persbericht te perfectioneren. 10 tips voor een goed persbericht.

1.Zorg dat de content nieuwswaardig is

2.Schrijf een pakkende koptekst

3.Behandel de 5 W’s in de introtekst: wie, wat, waar, waarom, wanneer

4.Maak geen spelfouten

5.Schrijf kort en bondig en zonder herhalingen

6.Schrijf in de actieve tegenwoordige tijd

7.Voeg een afbeelding toe

8.Voeg een quote toe

9.Voeg een noot voor de redactie toe inclusief contactgegevens

10.Stuur het persbericht enkel naar relevante media.

Wilt u meer weten over dit onderwerp?
Dan bellen wij jou.