Feedback

nieuwsbericht

Hoe kun je als werkgever bouwen aan een sterk merk?

Tesla-pand-merkstrategie.jpg

De Nederlandse economie staat er florissant bij. Er komen banen bij en er zijn meer vacatures. Bedrijven doen meer hun best aantrekkelijk te zijn voor nieuw personeel. Met name technici, software programmeurs, mobile developers en ethische hackers zijn schaars op de arbeidsmarkt. Vroeger zochten bedrijven sollicitanten die bij hen pasten, nu zoeken sollicitanten bedrijven die bij hen passen. Populaire bedrijven blijken vooral een ‘groen’ en innovatief imago te hebben. Heineken, KLM en Google voeren de lijst aan van populaire werkgevers. Grote stijgers binnen deze lijst zijn merken als Tesla, Coolblue en Booking.com.

Hoe kan een werkgever zich onderscheiden? Public Relations en branding kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan ‘employer branding’ en het bouwen van een sterk merk (een van de strategische doelstellingen van iedere zichzelf respecterende organisatie). Een sterk merk kenmerkt zich door een duidelijke belofte, met een krachtige bewijsvoering dat het die belofte ook kan waarmaken. Sterke merken genieten een hoge waardering bij klanten, die daardoor een sterke binding hebben met het product. Deze merken bieden in de perceptie van de klant unieke functionele of emotionele voordelen. Ze zijn onderscheidend en relevant. Consumenten zijn eerder geneigd producten aan te schaffen van bedrijven of merken waar zij positieve associaties mee hebben. Hetzelfde geldt voor sollicitanten en werknemers. Als zij positievere associaties hebben met jouw merk dan dat van de concurrent, leidt dat tot een sterkere positie op de arbeidsmarkt en een concurrentievoordeel door het aantrekken van getalenteerde medewerkers.

Stel, een sollicitant heeft weinig kennis over jouw merk en er zijn veel gelijksoortige vacatures bij diverse bedrijven. In deze situatie valt de sollicitant niet primair terug op de functionele voordelen van de baan. Hij kijkt ook naar emotionele aspecten. Naar associaties die hij heeft met de bedrijfstak en het imago van het bedrijf of merk. Hij gaat af op wat anderen erover vertellen.

Hoe kunnen PR en branding in dit geval bijdragen aan de doelstelling, het bouwen van een sterk merk? Door content te bedenken en te maken, die zowel de functionele als emotionele voordelen belicht. De sollicitant neemt immers beide aspecten mee in zijn ‘customer journey’, de reis die hij aflegt voordat hij overgaat tot solliciteren bij jouw bedrijf.

Wilt u meer weten over dit onderwerp?
Dan bellen wij jou.