Feedback

blogbericht

Het PR-vak zoals we dat kennen, gaat grotendeels verdwijnen

Denk je dat het PR-vak zoals het nu is ook blijft bestaan? Het PR-vak is al jaren aan grote en snelle veranderingen onderhevig. Zowel in strategie als in uitvoering. En ieder die zich daarvan afzijdig houdt zal het PR-vak over een tijdje niet meer herkennen.

Alles draait om content
Waar in het verleden content werd gecreëerd om de journalist te faciliteren is de contentcreatie er nu op gericht om ook de consument, de nieuwe invloedrijken en fans van een merk te bedienen. Door de komst van nieuwe middelen, technologieën en kanalen verandert ook de vraag naar type PR-professional. De PR-professional heeft en krijgt meerdere rollen. Het gaat verder dan het adviseren over content. De wijze waarop content wordt gecreëerd en verspreid is dynamischer en fragmentarisch. De PR-professional moet een gevoel hebben voor visual storytelling, verschillende interne en externe kanalen kunnen bedienen en daarnaast de eigen content goed vindbaar zien te maken. Dat betekent bijblijven

De afzender is king
Ook hechten merken waarde aan hun geloofwaardigheid. Het is wat de tijdsgeest vraagt. Merken willen steeds meer hun eigen kanalen inzetten om content en nieuws te verspreiden. Dan komt de betrouwbaarheid van de afzender om de hoek kijken. Uit een onderzoek van ING Economisch Bureau naar het gebruik en de impact van social media, online media en traditionele media blijkt dat de autoriteit en geloofwaardigheid een belangrijke rol spelen bij de impact van berichten. Onder andere de afzender en argumenten bepalen of een bericht impact heeft. Als belangrijkste afzenders worden onder meer experts op een vakgebied gezien, vrienden met verstand van zaken, journalisten en bekende Nederlanders. Een merk als een betrouwbare bron, een geloofwaardige afzender of als een autoriteit op een bepaald gebied, dat vraagt om strategische PR-professionals. PR-professionals als merkbouwers en wegwijzers voor communicatie en positionering. Vakmensen die weten te omschrijven waar een merk staat en waar het heen gebracht moet worden. PR-professionals die van merken autoriteiten maken.

Is er dan echt niets wat bij het oude vertrouwde blijft? Absoluut! Onze onstilbare honger naar nieuws, 24/7. Maar dan wel uit een betrouwbare bron.