Feedback

nieuwsbericht

Gebruik presentatie van cijfers om reputatie onderneming te versterken

Postnl_presentatie_cijfers.jpg

Beeld bron: iex.nl

Juli en augustus zijn de maanden waarin bedrijven verantwoording afleggen aan hun aandeelhouders en hun halfjaarcijfers presenteren. Een van de betere momenten voor de CEO om de bedrijfsreputatie te verstevigen, niet alleen bij aandeelhouders, maar ook bij media en klanten. Een goede voorbereiding met de communicatiemanager is dus essentieel zodat je als CEO met jouw presentatie bijdraagt aan de reputatie van het bedrijf.

Zeven aandachtspunten bij de presentatie

1. Communiceer duidelijk je visie
Een visie is inspirerend en geeft richting aan wat de organisatie in de toekomst wil zijn, gebaseerd op maatschappelijke trends, ontwikkelingen in de branche en kansen die er liggen. Welke koers gaat Ahold varen in de strijd tegen het verslechterende imago van de voedingsmiddelenindustrie? Hoe gaat PostNL de krimpende postmarkt het hoofd bieden?

2. Werk aan je verbale communicatie
Niet iedereen is goed in spreken in het openbaar, maar jouw boodschap komt veel sterker over als je de juiste woorden kiest en deze op een prettige manier uitspreekt. Woordkeuze en toon zijn dus heel belangrijk. Stem daarom je taalgebruik af op je toehoorders en gebruik zoveel als mogelijk positieve woorden. Denk aan: actie, geweldig, buitenkans, eerlijk, trots, bouwen, energie, optimisme, persoonlijk en werken.

3. Toon leiderschap
Neem je verantwoordelijkheid ook al ben je niet schuldig. Laat zien dat jij de lijnen en richting uitzet en anderen motiveert en aanstuurt die te volgen. Licht toe hoe jij mensen op hun krachten inzet en zo de strategische doelen gaat behalen.

4. Onderhoud warme relaties met media
Nodig journalisten uit voor de presentatie en neem de tijd voor het geduldig beantwoorden van vragen. Het structureel onderhouden van relaties met media is cruciaal. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat persoonlijke contacten tussen de CEO en journalisten van invloed kan zijn op positievere berichtgeving over het bedrijf.

5. Wees transparant
Bij het doorgeven van nieuws neemt de journalist de werkelijkheid zoals hij die aantreft en waarneemt als uitgangspunt. Het is daarom belangrijk feiten te onderbouwen en objectieve berichtgeving in de media te waarborgen. Heb de cijfers en onderbouwing paraat en voorkom dat je blijft hangen in algemeenheden.

6. Creëer charisma
Charisma is niet per definitie aangeboren. Je kunt werken aan je uitstraling waardoor mensen het prettig vinden naar je te luisteren en bij je in de buurt te zijn. Elegantie, uitbundigheid, positieve energie, aantrekkelijkheid en allure typeren een charmant persoon. De juiste lichaamshouding en gezichtsuitdrukking vergroten jouw impact en overtuigingskracht. Oefen je presentatie daarom voor de spiegel of registreer deze op video, zodat je jezelf (terug) kunt zien. Nog beter is het als je de presentatie vooraf oefent voor een kleine groep mensen, die eerlijk aangeven hoe je overkomt en waar je op moet letten.

7. Maak gebruik van visuele content
Een beeldend verhaal blijft veel beter hangen. Breng daarom de cijfers tot leven met grafieken, foto’s en visualisaties. Denk niet alleen functioneel maar juist ook emotioneel. Dus geen staafdiagram van het aantal mensen dat hun baan dreigt te verliezen maar iconen van mannetjes en vrouwtjes. Zo krijgen cijfers extra betekenis en helpen jouw boodschap optimaal over te brengen.

Kortom de presentatie van cijfers is een mooie leercurve voor zowel communicatiedeskundigen als CEO’s. Wat ging er goed en wat kan er beter? Hoe zou je het zelf hebben aangepakt? We houden het de komende weken in de gaten...

Wil je meer weten over dit onderwerp?
Dan bellen wij jou.