Feedback

nieuwsbericht

CEO’s met goede reputatie blijven langer op hun post

Stephane-Treppoz-CEO-Sarenza.jpg

Foto: Stéphane Treppoz, CEO bij Sarenza sinds 2007

De gemiddelde diensttijd van CEO’s is de afgelopen tien jaar gedaald. In Nederland zitten CEO’s bij grote beursgenoteerde bedrijven gemiddeld 6,6 jaar op hun post. In Frankrijk is dit het langst, met gemiddeld acht jaar. De daling van het aantal dienstjaren komt mede door de toegenomen druk van aandeelhouders om de bedrijfsprestaties te verbeteren.

Een succesrijke CEO kan zijn termijn verlengen. Zijn reputatie speelt daarbij een rol. Want zo blijkt uit onderzoek, de reputatie van de CEO kan positief afstralen op de reputatie van het bedrijf. Een CEO die positief zichtbaar is voor medewerkers en klanten en die een goed verhaal heeft voor de media kan het verschil maken. Dit kan uiteindelijk resulteren in een verbetering van de performance van het bedrijf en het bedrijfsresultaat positief beïnvloeden.

Aan communicatiemanagers de taak om hun CEO op het juiste moment in te zetten. Overexposure ligt namelijk op de loer. Niemand zit te wachten op een overkill aan CEO exposure, maar er zijn momenten die je als communicatiemanager moet aangrijpen om de CEO te profileren. Er zijn 7 zeer goede momenten voor de CEO om het podium te pakken:

1. het varen van een nieuwe koers
2. de wisseling van de wacht
3. de presentatie van financiële cijfers
4. in tijden van crisis
5. bij mijlpalen
6. de aandeelhoudersvergadering
7. bij fusies en overnames

De bedrijfsreputatie is bepalend voor de mate waarin de CEO op de voorgrond moet treden en met welke stakeholders hij het beste kan communiceren. De waarde van de CEO’s reputatie in verhouding tot de bedrijfsreputatie geeft aan of de CEO moet bouwen, bewaken, aanvallen of verdedigen om met zijn imago optimaal waarde toe te voegen aan het bedrijf. De onzichtbare CEO of de CEO met slechte reputatie doet er goed aan, extra momenten aan te grijpen om zijn eigen reputatie te verbeteren en zo bij te dragen aan het succes van de onderneming.

De CEO is de ultieme woordvoerder van het bedrijf. Het kiezen van de juiste momenten waarop hij naar buiten treedt en met welk verhaal is een belangrijke, maar vaak onderschatte taak van de communicatiemanager. Een goede CEO profileringsstrategie is onmisbaar voor welk bedrijf dan ook.

Wilt u meer weten over dit onderwerp?
Dan bellen wij jou.